Taekwondo da gurup çalışmasının özel antrenmana göre
avantajları
Youngstown State Üniversitesi eğitim görevlisi psikolog ve
taekwondo eğitmeni Stephen Ray Flora'nın makalesinden faydalanılmıştır.
Bire bir özel dersler taekwondo öğrenimi için iyi bir yol
mudur?
Avantaj ve dezavantajları nelerdir?
"Özel dersler özel verilen ferdi dersler sizi bir yıl
içinde bir taekwondo ustası yapabilir. Gurup çalışmasına nazaran beş, on, yirmi
kat daha hızlı bir şekilde savunma ve saldırı tekniklerini
öğrenebilirsiniz"
Doğrumu acaba?
Bu düşünce taekwondoda başarıya ulaşmak isteyen her sporcuda
ve sporcu ebeveyninde vardır. nedenle de
taekwondo çalıştırıcılarına özel dersler vermesi konusunda sık talepler gelir. Fakat
bu ne kadar gerçektir? hayattaki her şeyin olduğu gibi, bu tür öğretim
metodunun avantajı olduğu kadar dezavantajları da vardır. Tüm bunlarda sizin
taekwondoda işinizi iyi yapıp yapmama isteğinize göre değişir.
Özel dersleri
destekleyebilecek en kolay iddia "sporcunun çalıştırıcıya dikkatini daha çok vermesi ve kavrayışını yüzde yüz
arttırması" şeklindedir". Basit şekilde izah edersek, gurup
çalışmasına göre özel çalışmada sporcu, daha dikkatli olur, daha gerçek ve
ciddi davranır performansını 10 kat daha fazla yerine getirmeye çalışır. Çünkü
eğitmenin tüm dikkati ve gözlemi onun üzerinedir."
Bu özel derslerde sporcu 10 kez daha hızlı öğrenir iddiası
doğru değildir.Özel derslerde öğrenci aslında tam bir gevşeme içine girerek
daha yavaş öğrenir. Teknikleri ve formları daha hızlı öğrenebilir ancak bu
becerileri çok verimsiz olur ve gerçek
manada bir taekowndocu asla olamaz.
Gurup çalışması taekwondo da özel derslere nazaran çok daha
verimli sonuçlar verir. Çünkü gurup çalışması demek farlı boyda, kiloda, güçte
,değişik karakterde rakipler demektir. Taekwondonun
da varoluş nedeni buradadır.
Eğitim ve
psikolojik deneyimler göstermiştir ki , öğrenciler bir gurup içinde akranları
ile birlikte çalıştıkça ve o grup içinde bazen öğrenci ve bazen öğretici
konumunda oldukça daha hızlı bir öğrenme sürecine girmektedirler. Gurup
çalışmasında beyaz kuşaklı bir sporcu teknik
ve formları akranı olabilen yeşil kuşaklı bir sporcu ile daha hızlı
öğrenebilmekte ve kavramaktadır. Bu sporcu siyah kuşaklı bir sporcu ile
çalışınca aynı öğrenme verimi alınmamaktadır. İlkokul 3. sınıftaki bir öğrenci
matematik dersini, yine kendisi gibi 3, sınıf öğrencisi ile veya en fazla 4,
sınıf öğrencisi ile çalışınca daha zevk alarak yapar. Bilgi seviyesinin aynı
olması çalışma verimliliğinin artmasını
sağlar. Ancak aynı öğrenci lise seviyesindeki bir öğrenci ile matematik
çalışmaz. Bu çalışma verimsiz olur. Mahalle aralarında çocukların futbol
maçlarına dikkat edin. Genelde aynı yaş gurupları kendi aralarında oynarlar.
Ancak bu şekilde yaptıkları işten zevk alırlar.20 yaş civarı gençler
kendilerinden çok daha çevik ve iyi olasına rağmen 10-12 yaşındaki bir çocuğu
aralarına alıp maç yapmazlar. İletişimsizlik ,farklı dünyalar yapılan işten
zevk ve eğlence faktörünü alıp götürür. Taekwondoda böyledir. Minik bir
sporcuya, profesyonel bir antrenörünün ders vermesi demek minik sporcunun bir
anda her şeyi öğreneceği anlamına gelmez. İletişimsizlik hemen kendini belli
eder.Bu nedenle antrenörler genelde aynı
yaş ve karakter guruplarını karşılıklı guruplar haline sokarak kendileri
devreden çıkarlar. Grup psikolojisi içinde öğrencilerin karşılıklı olarak
birbirlerini eğitmelerini esas alırlar. Kendileri sadece örnek şablon olarak
tüm salona teknik ve form gösterirler.
Akranlarından
bir şeyler öğrenmek, birçok açıdan çok daha verimlidir. Çocuk stres ve
sıkıntıyı terk eder, daha rahat olur, akranı olan bir sporcuya daha rahat
konuşur, soru sorar. Grup çalışmasında ve özel
çalışmalarda gözlemlenmiştir ki öğrenciler genelde eğitmene soru sormaya
çekinirler. Onunla iletişim kurmaktan uzak dururlar. Çünkü çalıştırıcı, çocukların
kafasında çok büyütülür. Tıpkı okuldaki müdürden sıkıldıkları gibi, seviyeli ve uzak durmaya çalışırlar. Halbuki
kendi akranından çekinmez sıkılmaz ve rahat iletişim kurar. Bu nedenle
teknikler ve formlar öğretilirken aynı yaş gurubu sporcular öğrenilmesi
zor şeylerin sabır isteyen tekrarlarında birbirlerine karşı daha duyarlı
ve anlayışlı olurlar. Kızmazlar, sinirlenmezler, tam mükemmeli istemezler,
partneri zorlamazlar. Bu da aslında yeni başlayan sporcularda verimliliği ve
istekli çalışmayı arttıran bir faktördür.
Emsal (aynı yaş
ve kavrama seviyesi) öğrencilerin bir bir, çalışmaları hem öğrenme hem de
öğretme bakımından baya iyi sonuçlar verir. Çünkü birbirlerinin hem öğrencisi
hem de öğretmeni olurlar. "Eğer bir şeyi gerçekten öğrenmek istiyorsanız
onu başkalarına öğretiniz " diye bir söz vardır ki son serece doğrudur. Bir
öğrenci poomsae formlarını sadece kuşak imtihanlarında kemer derecesi kazanmak
için öğrenirse kısa bir süre sonra kolayca unutur. Ancak öğrendiği bilgileri,
başkalarına öğretirse kendisi de detaylı ve unutulmayan kalıcı bir bilgi
birikimi oluşur. Bu nedenle her öğrencinin geriden aldığı bilgileri diğerlerine
öğretecek bir formasyona kavuşturulması gerekir. Buda aynı yaştaki sporcuları
biri birlerine partner tayin ederek, hem öğrenci hem de öğretmen olmaları
sağlanmalıdır.
Burada
çalıştırıcının yapacağı en büyük yardım, sporcularının öz güvenlerini
sağlamalarına yardımcı olmaktır. Örnek olarak: "Eminim sen bu tekniği
biliyorsun" " bu teknikte mükemmelsin" "diğer öğrencilere
şu formu iyi öğretebilirsin" ,"şu hareketi en iyi şekilde sen şu
guruba öğret" şeklinde yaklaşım çok önemlidir. Sporcunun acemi olsa bile, öz
güveni, salona bağlılığı, çalıştırıcıya saygısı artacak öğretmen olma duygu ve
sorumluluğu da önce kendisini daha iyi olma konusunda zorlayacaktır. Zaman
zaman sarı, yeşil kuşakları bile üst kemerlere poomsae formlarını öğretmeleri
ve göstermeleri konusunda eğitmen olarak tayin ederseniz yararını görürsünüz. Tabi
ki esas amaç üst seviye sporcuların öğrenmesi değil, öğretmen tayin ettiğiniz
sporcunun eğitimidir.
Akran sporcuların çalışmasının yararlarını
anlatırken de şunu ifade etmek lazımdır, Aynı seviye sporcuları birbirine
öğretmen tayin ederken asla onları yalnız bırakmayın. Çünkü teknikleri zaten
yanlış yapan bir acemi sporcu diğerine bir şey veremez ve yanlış öğretir. Birbirlerine
özel ders verircesine teknik ve taktik öğretmesinler. Muhakkak gurup içince çalışma yapılmalı, Genel amaç tüm grubun
birlikte öğrenmesi sağlamaktır. Bir öğrenciyi gurubun başına eğitmen tayin
ederken bile amaç o öğrencinin öğrenmesidir. Bu şekilde her öğrenciyi dönüşümlü
olarak gurup başına geçirerek bir eğitim metodu geliştirilmelidir. Gurubun
idaresinde muhakkak teknik açıdan iyi bir üst seviye sporcun elinde olmalıdır.
Burada amaç her öğrencinin birbirini görmesi sağlanarak eğitim
gerçekleştirmektir.
Dojan da tüm sınıf
birlikte çalışırsa, öğrencilerin dizilimi üst kemerler önde olacak şekilde
geriye doğru dizilim şeklinde olmalıdır. Dolayısı ile her öğrenci için
görebileceği kendinden daha iyi bir model öğrenci olacaktır. Misal beyaz
kemerler sarı kemeri, sarılar yeşilleri, yeşiller mavi ve kırmızıları,
kırmızılarda siyah kemerleri örnek görebileceklerdir. Siyah kemerin hemen arkasına
beyaz kemeri koyarsanız, acemi bir sporcunun siyah kemerden öğreneceği pek bir şey
olamaz. Çünkü beyaz kemerli bir sporcu için siyah kemer sporcunun teknikleri
çok zor gelir ve yapamaz. Oysa beyaz kemer sporcu sarı kemeri kolayca taklit
eder. Sarı kemerde yeşil kemeri taklit etmekte zorlanmaz. Bu şekilde öğrenme
daha verimli ve kolay olur.
Özel ders alan bir öğrenci sadece eğitmenin uyguladığı
uzmanlaşmış teknikleri görür. Bunları yapmayı beceremez , yapabilme cesaretini
kaybeder.15-20 yıl çalışılarak ortaya çıkmış bir tekniği acemi bir sporcu asla
yapamaz. Bu ilkokul öğrencisine üniversite matematiği öğretilmesine benzer ki
başarı düşer. Yaptığı her teknik hatalı olacaktır. Buda sporcuda öğrenme azmini
kıracaktır. Çünkü kendini sadece mükemmel olanla karşılaştırdığından hep kötü
olacaktır. Hocasının 20 yılda o seviyeye aldığının farkında olmadan hayal
kırıklığı yaşar. Kendini yetersiz, yavaş, kötü ve yeteneksiz hisseder. Halbuki
akranları arasındaki çalışmada onlarla kendini kıyaslar ve moralli, istekli
çalışır.
Sınıf arkadaşlarını seyrederken onların yaptığı hataları
seyreden çocuk, tekniği daha iyi anlamaya ve onlara göre daha doğruyu yapmaya
çalışır. Çocuk grup halindeki çalışma başarısına kendini de dahil eder ve
özenir. Bir çocuk kişisel bir antrenmanda sıkılır ve bağırmaz iken grup
halindeki çalışmada gruba uyarak
bağırır. Kendini serbest bırakır daha rahat olur.
Bire bir çalışmalar
ancak gelişmiş seviye sporcular için avantajlar sağlar. Dojang da çoğu sporcu
temel tekme, yumruk ve adımları çalışırken gelişmiş ( yeni sporculara antrenman
yaptırabilen) bir sporcu bunlara takılıp kaldığında çalışamaz. Bu nedenle bu
sporcular gruptan ayrı birebir çalışmalıdırlar. Çünkü bunlar temel teknikleri
geçip komplike tekniklere çalışma ihtiyacı içindedirler. Öğrenme safhasını terk
etmiş periyodik antrenman dönemindedirler. Dolayısıyla grup çalışmasının
bunlara direkt bir yararı yoktur. Gurup çalışması içinde ısınmak veya diğer
öğrencilere öğretim amacı için bulunurlar. Bunlar ikili çalışmaya girmek
zorundadırlar. Ancak gelişmiş sporcular içinde ayrı bir gurup oluşturmak
şarttır. Çünkü gurup çalışması ileri seviye sporcular içinde avantajlar içerir.
Gurupta uzun boylu, kısa boylu, zayıf veya kaslı, hızlı veya yavaş, saldırgan
veya savunma yanlısı olarak değişik karakterde sporcular olacaktır. Müsabakalara
hazırlık açısından değişik yapıdaki sporcularla çalışmak çok önemlidir.
Yeni kayıt
yaptırmış ve ilk antrenmana başlamış kişileri yaşları ne olursa olsun asla
ileri seviye sporcuların arasına sokmayın. Bu sporcular çok sıkılgandırlar. Daha
torbaya vurmaktan bile çekinirler. Çünkü torba ile bile doğru dürüst mücadele
edemezler. Onun geri gelip kendilerine çarpmasından korkarlar. Daha bağırmaya
bile utanırlar. Sınıfta acemi ve beceriksiz görünme kompleksi de hemen salondan
uzaklaşmalarına neden olur. Eğer kayıt yaptırmamışsa da yaptırmaktan
vazgeçerler. Bu nedenle seviye tespiti ve gururlandırmak çok önem taşır. Eğer
bu tür bir öğrenci çalışmalara katılır ve seansında kendi seviyesi sporcu olmaz
ise o zaman bu öğrenciye birebir eğitmen ders verebilir ve salona intibakı
sağlanabilir.
Özet olarak
1-Yeni taekwondo başlayanlar arasında gurup oluşturarak,
gurup çalışması yapılmalıdır
2-Böyle bir gurup oluşturma şansı yoksa ,yeni bir sporcu
usta sporculardan ayrı özel çalıştırılmalıdır.
3-Yeni bir sporcu ileri bir seviye sporcu ile asla ikili
müsabaka veya beceri yarışına
sokulmamalıdır.
4-Özel problemleri olan aşırı sıkılgan sporcular ilk
başlarda özel ilgi istediklerinden bu ilgi diğer sporcular tarafından ve
çalıştırıcı aracılığıyla özel olarak sağlanmalıdır.
Yorum Gönder